Alber_PasfotoKlein_edited.jpg
Meten.jpg

Onze missie

Waarom GBS TEC?

 

Het overgrote deel van de samenleving is het er over eens. Als we ons zorgen maken, is dat meestal voor en over onze kinderen en niet over ons zelf. Onderwijs is naast gezondheidszorg en veiligheid het belangrijkste topic. Extra geld wordt vrijgemaakt voor onderwijs. En toch is de samenleving niet in staat om het onderwijs in de goede richting om te buigen. Nederland zakt in het lijstje van landen met een hoog onderwijs niveau. Het niveau van opleidingen daalt. En onderwijsinstellingen worden steeds groter terwijl iedereen bij goed onderwijs denkt aan kleinere klassen en scholen. Iedereen is het er over eens en toch drijven we in de verkeerde richting. 

Is dit geklaag als 'vroeger was alles beter'? Of is er tegenwoordig gewoon een kloof tussen praten en doen? Als er een schandaal naar boven komt, rent iedereen het hardst over schande te spreken, een noodverband wordt gelegd, maar het systeem blijft onveranderd en dendert voort. We roepen maar er gebeurt niets. 

Het onderwijssysteem is gericht op doorstroom van grote aantallen leerlingen. Snelle diplomering is belangrijker dan goed onderwijzen. Volle klassen en snelle doorgang is financieel aantrekkelijk. Individuele aandacht levert geen geld op. Ook het bedrijfsleven klaagt, maar ook zij doen dat uit eigen belang omdat zij alleen gericht zijn op snelle productiviteit. 

GBS is een bedrijf dat vanuit een passie wordt gedreven. Maar ook wij groeien snel en worden groter en groter. En we hebben belang bij jonge leerlingen. We hebben aantrekkingskracht tot de jeugd, dus we kregen veel BBL leerlingen. Ook wij denderden door in een systeem wat eigenlijk niet klopt. Maar af en toe nemen we afstand en vragen ons af waar we mee bezig zijn.

Het BBL traject is verworden tot een systeem waar 6 uur per week onderwijs op een ROC wordt gegeven en waar uw zoon of dochter de rest moet leren in het productiebedrijf. Daar doet een praktijkbegeleider zijn/haar best om uw kind iets bij te brengen. Maar onderwijs en praktijk sluiten niet op elkaar aan. De ROC's zijn fantastisch mooie onderwijsinstanties geworden, prachtige gebouwen, toegewijde docenten, maar als we kijken naar uw kind centraal of up-to-date machine's en tools? Dan is dat niet alleen vergeten, maar ook achtergesteld omdat het niet loont! Uw kind krijgt steeds meer digitaal les van achter een laptop. In het bedrijf is niet voldoende kennis aanwezig om in de overige uren buiten de 6 uur uw kind iets aan te leren. Want iemand iets leren, dat is een vak waar de ROC's voor waren uitgerust. Kortom, in onze ogen een ten dode opgeschreven systeem! 

Voor GBS is wellicht doorgaan in het bestaande systeem veel goedkoper dan het oprichten van een bedrijfsschool. Een bedrijfsschool met de meest moderne middelen ingericht voor een klein aantal leerlingen, zal waarschijnlijk 4x meer kosten. U als ouder hoeft er niet aan bij te dragen. Uw zoon of dochter ook niet. Uw kind kan na de opleiding zo naar de concurrent overstappen. Dus waarom doet GBS het?

Heel simpel. Wij doen niets voor geld. Wij laten ons leiden door passie. En wij geloven dat als we perfectie nastreven en de volle 100% geven, dat we dan automatisch direct of indirect geld zullen verdienen. Wij geloven dat als wij het talent van uw zoon of dochter ontwikkelen, dit vroeg of later ons ook positief beïnvloed. En gelukkig zit zo de wereld ook nog in elkaar. Als wij de beste leerlingen opleiden, draagt dat ook bij aan het verbeteren van GBS. 

Wij hebben geen verborgen agenda. Geen contracten met kleine letters. 

Als u uw zoon of dochter een gedegen betrouwbare veilige opleiding gunt, waar aandacht voor de mens en het echt willen leren van de mooiste nieuwste techniek centraal staat, dan moeten wij eens praten.

Wij hebben de passie om te laten zien dat wij een opleiding kunnen neerzetten waar iedereen straks vol lof over zal spreken. 

En wij dragen de verantwoordelijkheid dat uw kind veel zal leren, het erg naar zijn/haar zin zal hebben en waar de toekomst daarna veel mooier en zekerder zal zijn. 

 

Albèr van Ekeren  

GBS