2J7A8296.jpg

Hoe help ik mijn kind kiezen?

Voor u als ouder / verzorger komt er veel op u af, als uw kind wil gaan studeren. Hoe ziet het hoger onderwijs in Nederland eruit? Welke mogelijkheden zijn er? Studiekeuze: hoe werkt dat? Wat past bij mijn kind en wat is mijn rol in de studiekeuze van mijn kind? Misschien wilt u wel graag invloed kunnen uitoefenen in deze fase van uw kind. Want misschien vindt u uw zoon of dochter nog wel erg jong om de deur al uit te gaan. Of moet er naar uw mening nog heel wat gebeuren voordat hij/zij zelfstandig genoeg is om echt het ouderlijk huis los te laten?

Ga in gesprek en geef ruimte

Sommige jongeren hebben een spiegel nodig om te ontdekken wat ze echt leuk vinden en waar hun talenten liggen. Praat hierover met uw kind. Wat vindt uw kind echt leuk? Waar is hij of zij goed in? Over welke talenten krijgt uw kind de meeste complimenten? Waar wil hij of zij echt moeite voor doen? Door niet vanuit beroepen en opleidingen te redeneren maar vanuit de kwaliteiten van uw kind komen jullie misschien tot verrassende inzichten. Een studiekeuzetest kan helpen in dat gesprek. Net als een gesprek met de mentor of decaan van uw kind.

Activeer (maar niet teveel)

Een studiekeuze is heel belangrijk. En tegelijkertijd geen keuze voor het leven. Hoeveel mensen doen het beroep nog waar ze ooit voor zijn opgeleid? Zoek dus een goede balans tussen het activeren van uw kind en haal af en toe de druk van de ketel door te relativeren. Misschien twijfelt uw kind tussen havo en mbo. Kijk goed naar uw kind: hoe leert uw kind het beste?

Laat uw kind ontdekken wat er is

Ontdek samen welke opleidingen en beroepen er bestaan. Dat kan bijvoorbeeld op de website van KiesMBO. Kijk samen naar filmpjes van beroepen en houd een lijstje bij van dingen die uw kind wel of niet leuk vindt aan dat beroep. Wellicht kan uw kind een dag meelopen met een familielid, kennis of buurman met een interessant beroep.

Proef de sfeer

Vaak voelen studenten bij binnenkomst van een school of ze zich thuis voelen. Of juist helemaal niet. Ga bij meerdere scholen langs om sfeer te proeven. Bekijk het overzicht van onze studiekeuze-events. Vaak is reistijd een belangrijke overweging en zijn er meerdere plekken waar een opleiding gevolgd kan worden. Elke school is anders en die sfeer proef je het best door er te zijn en te praten met docenten en studenten. Als de keuze zich al wat meer toespitst kan uw kind zich inschrijven voor meeloopdagen om een nog beter beeld te krijgen.

Vraag een oriëntatiebezoek aan

Blijft de keuze ingewikkeld of twijfelt uw kind nog tussen een paar opleidingen? U kunt bij GBS TEC een oriëntatiebezoek aanvragen. Een studiekeuzeadviseur van GBS TEC gaat met u en uw kind in gesprek om erachter te komen of een technische opleiding, al dan niet bij GBS TEC, voor uw kind weggelegd is.